Design Thinker/Service Designer

Startdatum: 10-03-2025

Uren per week: 32, 24

Ref. nr: 2025238

Plaats: Amsterdam
Uren per week: 24-32
Startdatum: 10-03-2025
Einddatum: 10-10-2025
Optie op verlenging: Ja, met een maximum van 24 maanden na startdatum

Opdrachtomschrijving:

Amsterdam wil haar positie als digitale en toekomstbestendige stad verder versterken. Bewoners, ondernemers en bezoekers van de stad Amsterdam verwachten een optimaal functionerende stad die aansluit bij hun behoeftes en de (digitale) toekomst. Ook voor hun eigen gemeentelijke organisatie liggen er veel kansen om de medewerker meer centraal te stellen en processen en applicaties waar zij mee werken optimaal ten dienste te stellen van datgene dat ze willen bereiken in hun dagelijks werk.
Om deze uitdagingen integraal aan te gaan, organiseren ze vanuit verschillende expertises rond de vraagstukken en opgaven van de stad en organisatie. De vakgroep Ontwerp&UX kan bij uitstek een bijdrage leveren aan het meer centraal stellen van het menselijk perspectief in deze vraagstukken. Ook kunnen ontwerpers meerwaarde leveren in het ontrafelen en structureren van de complexiteit van een vraagstuk en het duiden van het daadwerkelijke probleem, om zo tot oplossingen komen die echt werken voor mensen.

Als service designer weet je het ontwerpproces zelfstandig in te zetten voor complexe vraagstukken met een redelijk afgebakende scope. Je zet het hele proces op, van verkenning en synthese, naar ideegeneratie en conceptontwikkeling en validatie. Je zet hierbij verschillende service design tools in zoals kwalitatief onderzoek, klantreizen, contextmapping, en visualisaties om knelpunten en kansen inzichtelijk te maken. Je gebruikt deze inzichten als basis voor ideeën over een mogelijke toekomst en vernieuwende oplossingen.
Je betrekt inhoudelijke stakeholders en faciliteert dat zij meewerken. Je bent in staat om het menselijk perspectief stevig in te brengen en stakeholders te overtuigen om dit een goede plek te geven.

Voor deze functie zoeken ze een medior service designer die gaat werken aan het verbeteren van het beheer van de openbare ruimte. Samen met twee UX-designers ga je werken aan het verbeteren van processen en applicaties voor de collega’s die de stad schoon, heel en veilig houden. Wat hebben zij nodig om hun werk goed te kunnen doen? Daarnaast kijk je als service designer naar hoe bewoners en andere gebruikers van de openbare ruimte de stad ervaren. Sluiten de werkzaamheden aan bij hun wensen voor een schone, hele en veilige openbare ruimte?

Je brengt het mensgerichte perspectief in bij verschillende projecten en samenwerkingen, zoals:

  • Het onderzoeken en ontwerpen van een nieuwe manier om te meten hoe de openbare ruimte eruitziet voor Stadswerken, waarbij we zowel de technische kant als de ervaring van bewoners meenemen. We starten nu met de ontwerpfase (Diamant 2);
  • Het helpen van teams die technologieën of applicaties ontwikkelen door klantreis-sessies te doen om hun producten te verbeteren;
  • Het helpen bij het creëren van een (visueel) verhaal voor de visie van het beheer van de openbare ruimte.

Werkzaamheden

  • Begeleiden van een (co-)creatief proces om tot vernieuwende en/of passende oplossing in samenwerking met UX-designer);
  • Sessies organiseren en faciliteren met gebruikers, stakeholders en/of opdrachtgevers;
  • Ontwerpen en uitwerken van prototypes voor applicaties of processen, samen met UX-designer;
  • Testen of de gevonden oplossingen daadwerkelijk leiden tot de gewenste verandering;
  • Teams ondersteunen met het in kaart brengen van de klantreizen;
  • Helpen bij het ontwikkelen van een visie voor Opgave Beheer Openbare Ruimte, door inzichten uit een verkenning visueel en helder te presenteren;
  • Projectmanagementtaken uitvoeren voor de verschillende projecten waar je aan werkt.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadsbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad.

Eisen, waar 100% aan moet worden voldaan:

  • Minimaal 1 relevante referentie
  • In de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam
  • Het Curriculum Vitae is opgesteld in het Nederlands
  • In het bezit van een erkende HBO diploma
  • Minimaal 4 jaar werkervaring als design thinker/service designer
  • Ervaring met het zelfstandig van service design trajecten
  • Ervaring met het inzetten van verschillende service design tools zoals kwalitatief onderzoek, klantreizen, contextmapping, en visualisaties om knelpunten en kansen inzichtelijk te maken

Wensen:

  • Ervaring met werken voor een gemeente
  • Ervaring met het meenemen van stakeholders in de methodiek van design thinking/service design
Solliciteer nu!

Solliciteer nu!

Bel naar 0320 – 430430
of stuur een e-mail info@plusit.nl

Solliciteer als één van de eersten

Reageer op deze vacature

"*" geeft vereiste velden aan

Max. bestandsgrootte: 256 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde vacatures

Sorry, No posts.
Share This